“Alleen door pakkans dronken bestuurders te vergroten, wijzig je gedrag"

We hebben geen wijziging van wet nodig, wel wijziging van rijgedrag. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen): “De verlaging van de promille van een bepaalde groep zal niet veel opleveren zolang de pakkans voor de huidige wetgeving zo laag blijft. Het is een gedragsverandering bij bestuurders die we nodig hebben. Die bereik je niet door een nieuwe norm af te kondigen, wel door pakkans te vergroten. Minister Gallant (MR) moet daar de nodige middelen voor vrij maken en rijbewijs met punten invoeren.”

Voor het eerst in 14 jaar is het aantal verkeersdoden in België gestegen: van 724 in 2013 naar 727 in 2014. 2015 belooft niet veel beters. Dat het anders kan bewijst Noorwegen. Voor het eerst zijn er in Noorwegen geen kinderen van jonger dan 10 omgekomen in het verkeer. En ook het totale aantal verkeersdoden zal er wellicht lager uitvallen dan ooit tevoren

Van Hecke: ”De doelstelling van 2011 was om het aantal doden toen (840) tegen het jaar 2020 te halveren (420). Maar het gaat de slechte kant uit. Strengere regels en hogere boetes baten niet, als de mensen het gevoel hebben dat er nauwelijks gecontroleerd wordt. Er moeten voldoende middelen vrij gemaakt worden om niet alleen éénmalige controlecampagnes te voeren, maar om permanent een strikt handhavingsbeleid te voeren.”

Groen wil dat er werk wordt gemaakt van rijbewijs met punten: dit bestraft slecht rijgedrag en beloont ongevalvrij rijden.  Van Hecke: “Groen pleit voor een systeem van goede punten, niet enkel van strafpunten. Zoals in Frankrijk : je kan dan door overtredingen punten verliezen. Maar je kan ook punten terugwinnen als je een tijd zonder brokken rijdt of als je een bijkomende rijcursus volgt. Bij zware overtredingen moet het mogelijk zijn het rijbewijs voor langere periodes of definitief in te trekken.”
 

Tags: