Herziening vertrekprocudure kostte handenvol geld, zonder resultaat

Sinds 2009 wordt een vernieuwing van de vertrekprocedure van de treinen onderzocht. Op dit moment geeft de treinbegeleider (of conducteur)​ een signaal via het perron en fluit hij voor vertrek wanneer alle passagiers zijn ingestapt. Het gebeurt erg regelmatig dat de trein toch niet onmiddelijk vertrekt, omdat het spoor nog niet vrij is. Het is op dat moment dat er zich geregeld incidenten voordoen en dat tot frustraties leidt bij de treinreizigers. 

Recent is gebleken dat de nieuwe vertrekprocedure 'DICE' is stopgezet. Het systeem zou te veel fouten omvatten. Naar aanleiding van enkele kritische vragen van Stefaan Van Hecke is gebleken dat het systeem 11 miljoen euro heeft gekost, personeel niet inbegrepen. Hallucinant. Het is voor Groen onbegrijpelijk dat men niet vroeger heeft kunnen ingrijpen. De kosten zouden minder hoog opgelopen zijn en vooral, er zou minder tijd verloren zijn. 

De NMBS stelt nu eind 2019 voorop als moment waarop een nieuw, nog te onderzoeken, systeem operationeel moet zijn.