ACOD vergist zich van vijand: treinreiziger is bondgenoot

Groen reageert ontgoocheld op de beslissing van het ACOD om een stakingsaanzegging voor twee weken in te dienen en herhaalt pleidooi voor betaalstaking. Groen-voorzitster Meyrem Almaci en Kamerlid Stefaan Van Hecke: “Studenten hebben al genoeg examenstress dat ze een staking kunnen missen. Door nu al dagen het spoorverkeer te verstoren schieten de vakbonden zichzelf in de voet. De echte vijand zijn de 2,1 miljard besparingen, die de dienstverlening in het gedrang doen komen. Treinreizigers en vakbonden staan vandaag recht tegenover elkaar, terwijl het bondgenoten kunnen zijn om sterke spoorwegen mogelijk te maken.”

Groen roept de vakbonden dan ook op om met een ander type actie, zoals betaalstaking, draagvlak te creëren bij de treinreizigers. Voorzitster Meyrem Almaci riep eerder deze week op om betaalstakingen wettelijk mogelijk te maken. Almaci: “Met een betaalstaking kan het personeel een sterk signaal geven aan werkgever en regering zonder de treinreizigers, hun bondgenoten, te treffen. Ook de vakbonden en treinreizigers reageerden positief op dit voorstel. Laten we daar nu eindelijk werk van maken.”
 
Volgens Groen hebben treinreizigers en treinpersoneel gemeenschappelijke belangen om de NMBS klantvriendelijker, efficiënter, stipter en moderner te maken. “Veel van de vragen en bezorgdheden van de vakbonden komen de treinreizigers ten goede. De miljardenbesparing bij de NMBS zorgt immers voor minder treinen en duurdere tickets,” aldus Van Hecke. “Door de (wilde) stakingen komt het nooit tot een bondgenootschap tussen reizigers en spoorpersoneel. Terwijl net die alliantie de grootste kans maakt om de starre houding van de regering te keren.”
 
De manier waarop de regering met dit conflict omgaat, is erg cynisch. “Het is duidelijk niet de ambitie van de regering om een performante NMBS uit te bouwen maar wel om te besparen en de deur open zetten richting privatisering. De tactiek van de regering is bijzonder zuur: eerst de grootste besparingen ooit op de NMBS doorvoeren, het sociaal conflict niet ontmijnen om dan de deur richting privatisering open te zetten. Het kan nochtans anders. Investeren in het spoor is essentieel om de enorme mobiliteitsknoop in ons land te ontwarren. De reizigers weer naar de wagen duwen zal nog tot meer files en verkeerschaos leiden. Maar ondertussen raakt deze regering niet aan de zware fiscale ondersteuning van bedrijfswagens dat jaarlijks meer dan 4 miljard euro kost,” besluit Van Hecke.

Tags: 

Pers: 

Werk: