Betaalstaking garandeert mobiliteit, minimale dienstverlening niet

De regering-Michel is dicht bij een akkoord over de minimale dienstverlening bij het spoor, in het geval van een staking bij de NMBS. Groen vindt dit een weinig realistische piste en stelt voor om de betaalstaking verder te onderzoeken. “De regering wil nog maar eens een symboolmaatregel goedkeuren. De ‘minimale dienstverlening light’ zal de reizigers een vals gevoel van mobiliteit geven, aangezien op zo’n moment enkel de grote lijnen bediend zullen worden, en dan nog onregelmatig”, stelt Stefaan Van Hecke, kamerlid (Groen). Groen roept minister van mobiliteit Bellot (MR) op om advies te vragen aan de sociale partners over de invoering van de betaalstaking.
 
Voor Van Hecke moet de regering verder durven kijken dan een paar maatregelen die goed klinken, maar geen echte oplossing bieden. “Bij zo’n minimale dienstverlening light worden enkel de grote lijnen bediend. Mensen die van of naar een kleiner station reizen, zullen nog steeds even gefrustreerd zijn. Bovendien zullen die paar treinen overvol zitten, en zullen reizigers niet altijd kunnen opstappen, laat staan een zitplaats vinden. Dit voorstel leidt alleen tot meer frustratie en ergernis”, aldus Van Hecke.
 
Groen schuift opnieuw een eigen voorstel naar voor: de betaalstaking. “Vernieuw de overlegstructuren en maak andere vormen van stakingen, zoals betaalstaking, wettelijk mogelijk. Zo kan het personeel een sterk signaal geven aan werkgever en regering zonder de treinreizigers, hun eerste bondgenoten, te treffen”, besluit Van Hecke.

Tags: 

Pers: 

Werk: