NMBS: eerste klas prijzen voor derde klas service

Ecolo-Groen reageert ontgoocheld op het ontwerp van beheersplan dat minister van mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft uitgewerkt. “Dit is een verdere afbouw van de dienstverlening. Bovendien moet de reiziger ervoor opdraaien. Deze regering blijft besparen op het openbaar vervoer, waarvan het budget nu al lager ligt dan de fiscale steun voor de salariswagens. De mobiliteitsvisie van deze regering brengt ons dertig jaar terug in de tijd,” aldus Stefaan Van Hecke, kamerlid Groen. Ecolo-Groen heeft een alternatief beheerscontract uitgewerkt dat aantoont dat het anders kan.

Voor Van Hecke is het onbegrijpelijk dat Galant een prijsverhoging mogelijk maakt terwijl de kwaliteit van dienstverlening er op achteruit gaat. “Cornu krijgt vrij spel. Treinen moeten slechts worden gegarandeerd tussen 7u en 21u. Dat is nefast voor vroege werkers of concertgangers zonder auto. Stations en stopplaatsen mogen worden afgeschaft, loketten mogen worden gesloten. En in ruil krijgt de reiziger er een extra factuur bij. Dit beleid stimuleert mensen niet om een positieve mobiliteitskeuze te maken. En intussen blijven de Belgische wegen de meest filegevoelige ter wereld,” aldus Van Hecke.

In een alternatief beleidscontract laat Ecolo-Groen zien dat er alternatieven zijn. “Er is ruimte om te investeren in het openbaar vervoer. Schaf de fiscale steun aan salariswagens af. Herinvesteer de efficiëntiewinsten in de kwaliteit van dienstverlening. Op die manier kan een echt groeiscenario voor het aandeel openbaar vervoer in onze mobiliteit worden uitgetekend,” vindt Van Hecke. Hij wijst er verder op dat het ontwerp van beheersovereenkomst verplicht moeten worden besproken in het parlement en dringt er bij de regering op aan zo snel mogelijk met het ontwerp naar de parlement te komen zodat een maatschappelijk en democratisch debat kan gevoerd worden over de voorgestelde opties.


Tags: 

Pers: 

Werk: