Plannen NMBS asociaal en buitensporig

Vandaag raakte bekend in 'La Libre Belgique' dat de NMBS overweegt om het treinaanbod in 2015 met 10 procent in te krimpen om zo opnieuw winst te kunnen maken. Na eerdere plannen om het aantal piekuurtreinen te verminderen om betere stiptheidscijfers te kunnen voorleggen, is dit opnieuw een denkpiste die de wereld op zijn kop zet. Voor Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) wordt het hoog tijd dat de NMBS ophoudt met improviseren ten koste van de reiziger. “We weten helaas al langer dat de NMBS en Infrabel het behoud of de verdere ontwikkeling van de vervoerscapaciteit niet meer als prioriteit beschouwt.”

Stefaan Van Hecke, Kamerlid Groen!: “De drie CEO’s van de NMBS raken steeds meer de voeling met de reiziger kwijt. De statistieken van de NMBS ogen al even slecht als hun dienstverlening. Het probleem van de statistieken oplossen is natuurlijk een stuk gemakkelijker dan een degelijke dienstverlening uit te bouwen, maar de NMBS is er niet voor de tabellen, maar voor de reizigers.”

Met deze maatregel toont de NMBS zich van haar asociaalste kant. Niet enkel de grote, winstgevende lijnen zijn van belang om iedereen een basismobiliteit aan te bieden. Ook de kleine, minder drukke lijnen zorgen ervoor dat mensen zonder wagen zich kunnen verplaatsen. “Dergelijke maatregelen verwachten we eerder van een geprivatiseerde spoormaatschappij, niet van een overheidsbedrijf,” aldus een verontwaardigde Van Hecke.

Van Hecke wijst er tevens op dat er reeds lang geruchten zijn om in nog meer stations de loketten te sluiten. Daarenboven zou de NMBS met de idee spelen om reizigers die zonder ticket opstappen in een station waar geen loket meer aanwezig is, verplicht worden een toeslag te betalen. “Als dat gerucht zou kloppen, dan overschrijdt de NMBS de normen van het goed fatsoen. Je kan niet tegelijkertijd de dienstverlening afbouwen en de prijzen verhogen,” besluit Van Hecke.

De sfeer binnen de NMBS wordt steeds grimmiger. Het personeel klaagt steen en been, de drie CEO’s werken meer tegen elkaar dan met mekaar en de reiziger wordt nog altijd geconfronteerd met afgeschafte treinen, treinen in vertraging of beperkte capaciteit. “Zo kan het niet langer,” vindt Van Hecke, “De NMBS-top lijkt niet meer in staat dit bedrijf te runnen ten dienste van het publiek. Ik ben benieuwd of minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) deze plannen steunt.”

Morgen dinsdag is een hoorzitting in de Kamer gepland met de drie CEO’s. Hopelijk werpt de uitleg daar alvast een helderder licht op deze en andere plannen en op hun negatieve impact op de reizigers en op een ecologisch mobiliteitsbeleid. Tevens zullen de groenen minister Vervotte ondervragen over haar standpunten ter zake.

Tags: 

Werk: