VERNIEUWDE DIENSTREGLING NMBS: EEN VERSLAG VAN EEN BEWOGEN HOORZITTING

Op vraag van de fractie Ecolo-Groen hield de Commissie infrastructuur woensdag 4 februari 2015 een Hoorzitting met de CEO’s van NMBS en Infrabel. Onderwerp was het nieuwe vervoersplan en de moeilijkheden die de reizigers ondervinden sinds de invoering ervan.

Cornu en Lallemand lichten eerst hun ervaring met de implementatie toe, waarna de commissieleden vragen konden stellen. Al snel bleek dat er weinig bereidheid was om nog veel te wijzigen aan het vervoersplan. De twee bonzen probeerden eerder de signalen van ontevreden reizigers te minimaliseren en deden dat zelfs op een erg ongelukkige manier (link). 

Kamerlid Stefaan Van Hecke had vooral grote vragen bij de hoerastemming over de verbeterde stiptheid tussen 14 december 2014 en 31 januari 2015. Deze zou, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, van 90,3% naar 90,6% gestegen zijn. Het gaat hierbij op het percentage dat een vertraging van minder dan 6 minuten heeft. “Wetende dat met de nieuwe dienstregeling de gemiddelde reistijd met 3,3% is toegenomen, zijn reizigers duidelijk langer onderweg”, countert Van Hecke.  Voor treinen die door de Noord-zuid as rijden, werden er sowieso minuten bijgeteld omdat die niet meer realistisch waren, zo klonk het. En dus zouden de vertragingen substantieel moeten dalen. Maar dat gebeurt niet.

Verder werd het andermaal duidelijk dat de nieuwe regeling vooral de kleinere stations treft. Cornu ontkende niet dat dit een budgettaire beslissing is, die in het licht van de opgelegde besparingsmaatregelen onvermijdelijk was. Er schuilt echter een gevaar in. Stefaan Van Hecke: "Omwille van een slechte aansluiting nemen nu al heel wat pendelaars de auto of fiets naar een groter station. Dat is een gevaarlijke evolutie, want er dreigt een negatieve spiraal voor de kleinere stations waardoor die minder en minder opstappende reizigers krijgen en dit aanleiding kan geven (bv bij een nieuwe besparingsronde) tot nieuwe maatregelen om er minder treinen te laten stoppen of zelfs het station te sluiten".

Ook het schrappen van verschillende laatavond en vroege-ochtend treinen, moet in dit licht gezien worden. Het was dan ook bijzonder frappant hoe de meerderheidspartijen bleven pleiten voor de trein als “volwaardig” alternatief vervoersmiddel. 

Eindigen doen we met een positieve noot. De NMBS verhoogde sinds de invoering op 14 december 2014 de capaciteit van 40 treinen en liet een opening om her en der kleine aanpassingen te doen die de dienstverlening in bepaalde stations zou kunnen verbeteren.

Wordt alleszins vervolgd.

Tags: 

Werk: