Diffuse aanpak snelheidsovertredingen oplossen door meer administratieve afhandelingen

Groen! kamerlid Stefaan Van Hecke ontdekte dat automobilisten in Brussel tot 20 km/u sneller morgen rijden dan de maximumsnelheid vooraleer ze bestraft worden. Vooral in zone 30 is dit levensgevaarlijk: “Zone 30 is vaak een zone afgebakend rond een school, speelpleintje, kortom plaatsen waar er veel kinderen spelen en woonwijken zijn. Dat mogen we niet langer tolereren. Door meer te investeren in administratieve afhandeling, kunnen ook hardrijders in Brussel worden aangepakt.”

Uit een antwoord op een parlementaire vraag kon kamerlid Stefaan Van Hecke opmaken dat het Brusselse gerecht het niet zo nauw neemt met de maximale snelheidslimieten die op haar grondgebied worden opgelegd. “In een zone 30 kan er zonder problemen 56 km/u gereden wordt. Dat is bijna het dubbele van de snelheidslimiet. Die zones werden speciaal afgebakend omdat daar veel voetgangers en kinderen komen. Daar snelheidscowboys ongestraft laten doorrazen is een schande,” stelt Van Hecke, die aandringt op een administratieve aanpak.

Het klopt dat het Brusselse gerecht een enorme achterstand heeft in het afwerken van haar dossiers, maar dat mag geen excuus zijn om dergelijk levensgevaarlijk en asociaal gedrag ongestraft te laten. “Ik dring erop aan dat de regering meer inzet op het administratief afhandelen van deze dossiers. Snelheidscowboys moeten een duidelijk signaal krijgen dat het niet kan dat de veiligheid van anderen wordt bedreigd omwille van hun macho-gedrag.”

Van Hecke wijst ook op de politieke verantwoordelijkheid van Justitieminister De Clerck. Het is de minister die beslist welke soort dossiers de prioriteit krijgen. “Twee belangrijke maatschappelijke principes spelen hier,” volgens Van Hecke: “Ten eerste de veiligheid van alle burgers en ten tweede: de gelijkheid van burgers. Het kan niet Gentenaars al een boete krijgen vanaf 34 km/u en Brusselaars of bezoekers in Brussel quasi carte blanche krijgen.”

Tags: 

Werk: