Piekuurtreinen moeten blijven

Vorig jaar doken de stiptheidscijfers vande NMBS naar een triest dieptepunt. Vandaag schrijft De Standaard dat Infrabel en de NMBS overwegen om treinen af te schaffen om toch maar goede stiptheidscijfers te behalen. Voor Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) is het de wereld op zijn kop en toont dit het failliet aan van het spoorbeleid.

“De Groenen eisen dat de spoorwegen aan de wensen van de klant beantwoorden: En dat is in de eerste plaats een groot aanbod van stipte en veilige treinen. De piekuurtreinen zijn daar een belangrijk onderderdeel van: zij doen immers vaak ook kleinere stations aan die voor pendelaars belangrijk zijn, en anders geen rechtstreekse verbinding met Brussel hebben”, bepleit Van Hecke.

De drie CEO’s slagen er niet in een kwaliteitsvolle dienstverlening te organiseren en dus willen ze het probleem onder de mat schuiven door het aantal treinen te verminderen.

“Als deze voorstellen werkelijkheid worden, krijgen we dus minder comfort op minder treinen die minder stations bedienen en er langer over doen om ter bestemming te geraken! De NMBS mag me wel eens uitleggen hoe ze denkt op die manier haar reizigers te behouden, laat staan nieuwe reizigers aan te trekken,” besluit Kamerlid Van Hecke verontwaardigd.

De dienstverlening van de NMBS gaat er stelselmatig op achteruit. Een treinaanbod dat tot voor enkele jaren nog tamelijk stipt reed, kan dat nu blijkbaar niet meer. En dat terwijl de NMBS de reistijden van tal van treinen al verlengd heeft, om de vertragingen weg te moffelen ” aldus Kamerlid Van Hecke.

Groen! en Ecolo wijzen er tevens op dat de Noord-Zuid-verbinding vaak als vals argument gebruikt wordt. Wanneer een trein al met twintig minuten vertraging uit Luik of Antwerpen vertrekt, heeft dat weinig te maken met het flessenhalseffect van de Brusselse tunnel. De ecologische partijen vermoeden dan ook dat dit voorstel een andere agenda verbergt. “Piekuurtreinen vragen een grotere investering dan de treinen in het normale circuit, zowel wat het materieel als het personeel betreft. Het is niet uitgesloten dat de NMBS en Infrabel de stiptheidscijfers misbruiken om een besparing door te voeren,” aldus Van Hecke.

De groene partijen vragen zich af wat er gebeurd is met de studie die Infrabel in 2008 aankondigde over de Noord-Zuidverbinding. Ze willen dat de NMBS en Infrabel snel een sterk plan ontwikkelen om de stiptheidsproblemen op te vangen zonder de dienstverlening in gevaar te brengen. Treinen afschaffen en een extra rijtuig aan een bestaande IC/IR-trein hangen zal het probleem niet oplossen.

Tags: 

Pers: