Wetten snel en streng toepassen om veiligheid metro te garanderen

De reputatie van de Brusselse metro is er de voorbije dagen niet op verbeterd. Kleine en grote misdrijven komen al te vaak voor. Zelfs politieagenten worden zonder veel omzien aangevallen, een pijnlijk bewijs van de onmacht van de overheid om zich te laten gelden in sommige stations. De metropolitie heeft niet alleen onvoldoende mankracht, ze zit ook nog eens in een gebouw dat ver van de probleemzone - en van de metro! - ligt. Wie wil er in die omstandigheden nog de metro nemen?

We verliezen op deze manier niet alleen de strijd om de veiligheid, maar ook om het openbaar vervoer. Veilig de metro kunnen gebruiken is immers een basisvoorwaarde om het autoverkeer in de hoofdstad terug te dringen. Hoog tijd om dit probleem snel en efficiënt aan te pakken.

Dat hoeft zelfs niet moeilijk te zijn. De wetgeving is al sinds 2006 voorhanden. Toen werd een verzwaring van de straffen voor bepaalde misdrijven gepleegd tegen mensen die in een openbare functie werken, zoals chauffeurs van bus, tram of metro, en hun begeleiders. Maar ook voor misdrijven tegen postbodes, brandweerlui, artsen, ambulanciers, enzovoort.

Laten we de wet dan ook toepassen. Politie en justitie moeten dergelijke misdrijven prioritair aanpakken. Dat is momenteel niet het geval volgens het Nationaal Veiligheidsplan (NVP). In het nieuwe plan dat op de onderhandelingstafel ligt, kan dit niet langer ontbreken. Al zullen plannen alleen niet volstaan.

We hebben nood aan een fors verhoogde aanwezigheid van politie en MIVB-veiligheidsagenten in de metro. Ze moeten snel kunnen interveniëren. Als dat op termijn een verhuis van de metropolitie vraagt, dan moet dat maar. En vooral, justitie moet de daders snel en gepast vervolgen. Zodat de daders niet langer denken dat ze straffeloos hun wandaden kunnen blijven begaan. Die straffen hoeven niet steeds gevangenisstraffen te zijn, die toch vaak niet worden uitgevoerd. Goed gerichte alternatieve straffen kunnen meer impact hebben. Het is vooral van belang dat er snel gehandeld wordt. Niet alleen bij het bestrijden van deze criminaliteit trouwens, maar ook bij het aanpakken van de grondoorzaken ervan, via onder meer dringend meer investeringen in onderwijs in Brussel en meer maatregelen voor jobcreatie en bestrijding van discriminatie op de arbeidsmarkt.

Tot slot nog dit. In dit dossier wordt vaak de verantwoordelijkheid doorgeschoven tussen MIVB, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de federale overheid. Deze carrousel moet stoppen. In het akkoord over de staatshervorming werd afgesproken dat de beveiliging van de stations en de metro door één politie zou gebeuren. Misschien kunnen de partijen die een regering willen vormen alvast dat wetsvoorstel in het parlement indienen in overleg met de groenen. Dan gaat er toch nog iets vooruit in dit land.

Tags: 

Pers: